Notariusz, to urzędnik nazywany osobą zaufania publicznego. W jego zawód wpisana jest konieczność postępowania zgodnego z aktualnymi przepisami i wymogami prawa.
Co więcej, zobowiązany jest on też do zachowania tajemnicy zawodowej. A to oznacza, że wszystkie omawiane i spisywane z nim kwestie pozostają w relacji petent – notariusz.
By zostać notariuszem trzeba przejść jednak długą i wyboistą drogę. Po pierwsze należy ukończyć studia prawnicze. Gdy ten etap będzie już za nami, koniecznym staje się odbycie aplikacji notarialnej. Nie bez znaczenia pozostają również co najmniej 6-miesięczne praktyki w wybranym sądzie. Całość takiego przygotowania kończy się też egzaminem notarialnym. Po nim czeka na nas 2-letni staż na stanowisku asesora. Dopiero po jego ukończeniu możemy podjąć starania o uzyskanie nominacji. Jeśli takową zdobędziemy, możemy pomyśleć o stworzeniu własnej kancelarii notarialnej.
Jak działa kancelaria notarialna?
Nie ulega wątpliwości, że większości z nas kancelaria notarialna kojarzy się wyłącznie z miejscem, w którym sporządza się różnego rodzaju akty i spisuje testamenty. To jednak zaledwie wierzchołek góry lodowej. Notariusz, który mianowany jest przez ministra sprawiedliwości upoważniony jest do konkretnych, z góry ustalonych czynności. A ich dokładny zakres jest o wiele szerszy, niż mogłoby się wydawać.
Działalność notariuszy reguluje ustawa z dnia 14 lutego 1991 roku – Prawo o notariacie. Na jej podstawie notariusz powołany został do czynności, którym obydwie zaangażowane w sprawę strony pragną nadać moc prawną. Gdy tak się stanie, stworzony z pomocą kancelarii dokument nabiera formalnego znaczenia. Staje się po prostu pismem urzędowym.
Warto wspomnieć również, że zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, notariusz sporządzone przez siebie dokumenty spisuje wyłącznie w języku polskim. Ich zapis w obcym języku może być dokonany, ale dopiero na wyraźne żądanie zainteresowanych osób. W takiej sytuacji notariusz ma oczywiście prawo skorzystać z pomocy profesjonalnego tłumacza.
Jednak fakt, że notariusz tak naprawdę większość czasu spędza w kancelarii nie oznacza, że niektórych swoich obowiązków nie wykonuje też poza nią. Zdarzają się przecież sytuacje w których jest do tego po prostu zmuszony. Na przykład wtedy, gdy klient z powodów zdrowotnych nie może stawić się na miejscu. Poza tym zdarza się również, że notariusze uczestniczą w zgromadzeniach spółek czy wspólnot mieszkaniowych. Wielu z nich samodzielnie dostarcza też różnego rodzaju oświadczenia.
Znajdź dobrą kancelarią notarialną w dużym mieście
Znalezienie godnej zaufania kancelarii notarialnej jest znacznie łatwiejsze w dużym mieście. W mniejszych miejscowościach bardzo często zdarza się przecież, że w ogóle nie ma się dostępu do notariusza. Biorąc pod uwagę choćby Katowice, zainteresowane osoby skorzystać mogą z usług kancelarianotarialnakatowice.pl – Kancelarii Notarialnej notariusza Zuzanny Wojtaszek – Bałazińskiej i Kingi Bednarz, która prowadzona jest w formie spółki cywilnej.
Dlaczego akurat ta kancelaria? Bo zgodnie z tym, co twierdzą Panie notariusz dokładają one wszelkich starań, by świadczone usługi były wyznacznikiem ich profesjonalizmu. To bardzo ważne zważywszy na to, że niedokładnie spisane akty i pomijanie w nich niektórych kwestii może skutkować szeregiem konsekwencji w przyszłości. Wiedza prawnicza, zdobyte doświadczenie, a także skrupulatność są w tym zawodzie najważniejsze! Byśmy mogli cieszyć się jasnością sytuacji, brakiem jakichkolwiek problemów związanych ze spadkiem, darowizną, służebnością czy kupnem domu – zwróćmy uwagę przy wyborze konkretnej kancelarii na jej profesjonalizm, doświadczenie i rzetelność.